ציידי הזנים הודו

ספקים של Fine Landraces

משלחת הודו

ציידי הזנים הם אנשים שלא יכולים לשבת בשקט יותר מדי זמן. לאחר השלמת משלחת מלאווי ב-2008, ארג'אן ואני התחלנו לחשוב על המשימה הבאה. חשבנו על יעדים רבים, כי רשימת המקומות שבהם מחכים גזעי ארץ מדהימים היא ארוכה. אחרי הרבה חשיבה ודיבור בחרנו כמה מקומות מובילים ברשימה שלנו, והתחלנו לאסוף מידע ורעיונות. התברר מאוד שיש מקום אחד שאי אפשר להתעלם ממנו: אזור ההימלאיה, במיוחד הצד ההודי, שממנו מגיעים מיטב הצ'אראס והקרמים.

בחיפוש אחר הגזעים ההודיים ואומנות הכנת קרם מלנה

מאז 1993, כשהבית הירוק זכה בגביע הקנאביס עם קרם ממלאנה, רצה ארג'אן לחקור את המקורות וההיסטוריה של החשיש הנפלא הזה. הטיול האחרון שלו להודו היה בשנות ה-1980, כאשר רכש את הגנטיקה שהולידה את ההימלאיה זהב, אחד הזנים החיצוניים המוערכים ביותר שנוצרו אי פעם. אז החלטנו שהגיע הזמן לצאת לציד זנים בהודו. עכשיו היינו צריכים מדריך טוב, מישהו שיוכל להראות לנו את הדרך הנכונה לשדות הגבוהים ביותר, לקרמים הטעימים ביותר ולהרים הקדושים ביותר. לפני כמה שנים, במהלך אחת מתערוכות הקנאביס בהן השתתפנו באירופה, פגשנו את כותב הספרים והאנין האיטלקי פרנקו קזאלונה, מחבר הספרים המפורסמים ביותר על קנאביס שנכתבו באיטליה. הוא חי בהימלאיה ההודית מספר שנים, וחי את חייו של צ'רסי אמיתי (אמן ייצור צ'ארס). פתאום הייתה לנו הרגשה שהוא האיש המתאים למשימה שלנו, אז יצרנו איתו קשר. הוא אהב את ההזדמנות לחזור להרים האהובים שלו, הוא הסכים להיות המדריך שלנו, להיות צייד זנים ולהפוך את החלום שלנו לאפשרי. מה שהתחיל כרעיון הפך כעת למציאות. הגיע הזמן לארגן טיול צופים כדי להסתכל על האזור ולהכין את השביל להגשמת הסרט התיעודי השני של ציידי הזנים.

ביוני 2009 עלינו על טיסה לדלהי, וההרפתקה החלה. בילינו שבועיים בטרקים בהרים ובעמקים של הימאצ'ל פראדש, פגשנו כמה שחקנים מרכזיים באזור, ממדריכי הרים ועד מגדלים, וביקרנו ביותר מ-30 שדות לייצור צ'אראס ושמנת. באזור זה שותלים את הזרעים בחודש מאי, כך שיכולנו לראות עשרות אלפי צמחים צעירים שכבר גדלים בשדות. ברוב השדות שבהם ביקרנו, דגמנו את הצ'אראס שנעשו בעונה הקודמת. כך ניתן לבחור את השדות הטובים ביותר ואת מיטב המגדלים ויצרני הצ'ארס. תכנון של סרט תיעודי כרוך בלוגיסטיקה מאתגרת באמת: כל מסלול צריך ללכת מראש, צריך לבדוק אתרי קמפינג, ומכיוון שדרוש חשמל לטעינת סוללות וגיבוי של קלטות, לא קל להתרחק זמן רב מדי מהציוויליזציה. יתרה מכך, מעבר בשטח הררי גס עם צוות צילום שלם יכול להיות קשה, אלא אם כן כל פרט נלקח בחשבון וכל נושא מטופל ונפתר מראש.

כשהיינו מרוצים מהתוכנית שלנו, חזרנו לאמסטרדם כדי להתחיל להתארגן לקראת המשימה שלפנינו. התרגשנו כי ידענו שמצאנו מקום מדהים עם אנשים מדהימים. בהרים האדירים האלה נעשה שימוש בצ'אראס כבר אלפי שנים, ורק לאחרונה ממשלת הודו, בלחץ ארה"ב והאיחוד האירופי, פועלת נגדה. מאז 2003 החלה המשטרה לקצוץ גידולי קנאביס ולעצור אנשים שמייצרים חרס. פרויקטים חדשים של סכר יוצאים לדרך, והחיים באזור זה ישתנו לנצח לאחר השלמתם. כל המורשת התרבותית של ההר הללו תישטף תוך שנים ספורות, אלא אם אנשים ברחבי העולם יהיו מודעים לבעיה. אז הרגשנו שחובתנו לחשוף את מצבו של צמח הקנאביס והאנשים שחיים באזורים אלה, קורבנות של טירוף גלובליזציה שיצא משליטה. תכננו לחזור להודו בתחילת אוקטובר, כאשר היבולים הראשונים יהיו בשלים והאנשים יהיו עסוקים בהכנת הצ'אראס והקרמים שכל העולם רוצה לעשן.